На картата, която давам, се вижда южно-черноморският град Хераклея (Heraclea Pontica), който се намира във Витиния (Bithynium).
В този град е съществувала стара местна историческа школа, следи от
която са били съхранени в поемата „Аргонавтика” на Аполоний Родоски
(ІІІ в. пр.н.е.) и във съчинението от ІІ в. на Ариан „Витиниака”. Точно
последният е дал сведението за нимфата Траке, която
била „майка на Трер” (епонима на тракийският народ „трери”). Откъсът е
съхранен при Стефан Византийски: „Трери, народ. От Триер, син на
Омбриарей и Траке, както казва Ариан във „Витиниака” (Steph. Byz.,
FGrHist 156 F 27).
Древната хераклейска историческа школа е проучена от Stanley Mayer Burstein (Outpost of Hellenism: the emergence of Heraclea on the Black Sea, University of California Pr., 1976, p.p. 1 -14), който обръща внимание (на с. 6-11), че там има данни за събития преди Троянската война, според които местен народ били кимерийците, които именно траките-трери изгонили от Витиния.
Времето на това събитие е преди Троянската война.
Древните хераклейски логографи са съхранили спомена, че Кимерий имал
син Мариандин и той дал името си на мариандините. Царят на мариандините
Приол бил син на Татий, внук на Мариандин и правнук на Кимерий.
Ако вземем предвид, че според „Аргонавтика” на Аполоний Родоски, Приол е
бил съвременник на аргонавтите, става ясно, че „преименуването” на
древните кимерийци на мариандини, е станало поне две поколения преди
похода на аргонавтите, в който участва и Орфей, т.е. преди Троянската
война, тъй като този поход се датира преди тази война...
Дали тази генеалогия на Кимерий е „книжна”?
Ако вземем предвид, че кимерийското нахлуване в Сарди и убийството на
лидийския цар Гиг, е добре датирано, на основата на асирийските
клинописи, и е през 644 г., то очевидно и атаката на същите кимерийци
над йонийските градове, е поне няколко десетки години по-късно. Тогава
възниква въпросът откъде са сведенията на Омир в „Одисея” за
кимерийците, които той обозначава като „народ”, след като произведението
му е доста преди 644 г. пр.н.е.?
В науката е възприето, че първата среща на гърци-йонийци с кимерийци, е
именно след 644 г., но очевидно Омир има някакви, макар и смутни,
сведения за тях, от по-рано.
При Страбон пък от 1 в., има отъждествяване на траките-трери с
кимерийците, но ако се проследят внимателно данните, съхранени от
древната хераклейска историческа традиция, става ясно, че
отъждествяването от Страбон на трерите с кимерийците, е изкуствено.
При Евстатий е съхранен откъс от „Витиниака” на Ариан, а както казахме
Ариан ползва данни от хераклейската стара традиция. В този откъс
(Eustath. FGrHist 156 F 76) е казано, че кимерийците имали „обичай да
ядат трева” и те загинали от някаква отровна трева „аконит”.
Същевременно, именно на нимфата Траке, са приписвани чародейства. Ако
употребата на трева, при кимерийците, се свърже с Омуртаговият договор
за мир, става ясно, че ролята на тревата при сключване на мир, е отколешна и се среща още при нашите предци кимерийците.
Образът на „тревата-отровителка”, при която били загинали кимерийците,
според Ариан, е очевидно отзвук от нападението на траките над
кимерийците и сключването на примирие. Кимерийците обаче не изчезнали, а
те при Титий станали още „по-многобройни и придобили голямо
благоденствие”. Това сведение е съхранено при хераклейския историк
Домиций Калистрат (в схолите към Аполоний Родоски, FGrHist 430 F 1=433 F
2): „Местният герой Титий, за когото едни разказват, че е син на Зевс, а
други – най-големият от децата на Мариандин, син на Кимерий, при когото
народа стана по-многоброен и придоби голямо благоденствие.”
Този патроним Кимерий, не може да бъде сбъркан с етнонимът „кимериец”,
защото схолите към Аполоний Родоски са съхранили името му още два пъти:
„а други казват, че мариандините носят името си от Мариандин, син на
Кимерий” и още „Казват, че Мариандин е син на Финей, Фрикс или Кимерий”.
Така става ясно, че народа мариандини е същият, известен по-късно като кимерийци.
Групирането на сведенията дава следната картина: кимерийците са
заселват в далечното минало преди Троянската война във Витиния, където
тракийците, които идват по-късно, ги изселват. Така трерите, чиято майка
Траке дава името на тракийците, се заселват точно на кимерийски и
мариандински поселища, което е дало основание на Страбон да смята през 1
в., че трерите са кимерийци.
Асколд Иванчик обръща внимание, че „разказът за борбата на тракийци с
кимерийци за Витиния е възможно да бъде съпоставен с борбата на мизийци и
мириандини, в която последните претърпели поражение, а техният цар
Приол бил убит” (Apoll. Rhod. 2, 780).
С други думи, проучването на миналото на нашите предци кимерийците показва , че те са народ не само по-древен от траките, но и известен с патронима си Кимерий още преди Троянската война. При това кимерийците не забравят древните си поселища и през 7 в. пр.н.е. се връщат във Витиния и превземат тези територии от лидийци и йонийци.
Нашите учени все още оставят без внимание въпросът, че именно кимерийците са предци на хуните (Прокопий Кесарийски) Г.С.Раковски, на основата на летопис от Атон, твърди, че българите произхождат от „гимери и кимери”. Това е написано и в началото на Зографската българска история от ок. 1860 г.
С други думи, проучването на миналото на нашите предци кимерийците показва , че те са народ не само по-древен от траките, но и известен с патронима си Кимерий още преди Троянската война. При това кимерийците не забравят древните си поселища и през 7 в. пр.н.е. се връщат във Витиния и превземат тези територии от лидийци и йонийци.
Нашите учени все още оставят без внимание въпросът, че именно кимерийците са предци на хуните (Прокопий Кесарийски) Г.С.Раковски, на основата на летопис от Атон, твърди, че българите произхождат от „гимери и кимери”. Това е написано и в началото на Зографската българска история от ок. 1860 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар