Павел Дякон
отбелязва, че първият лангобардски крал бил Агелмунд и него „неочаквано през нощта го нападнали българи”
(кн.І,16), убили го, а дъщеря му взели в плен.
За да си съставим
понятие кога се е случило това, е необходимо да изясним, следвайки разказа на
Павел Дякон, че вторият вожд на лангобардите се казвал Ламисио. „Трети на власт дошъл Лет. След като
управлявал около 40 години, оставил за наследник своя син Алдихок, който бил
четвърти наследник на трона. Когато този умрял, пети крал станал Годехок”(кн.І,18).
Годехок е съвременник на Одоакър (кн.І,19).
Кой е Одоакър? Това е
синът на хунския генерал Едеко (Томпсън, 1948), дясната ръка на Атила (Приск). Одоакър побеждава близо до Павия
през 476 г. (или 477) Орест, другата дясна ръка на Атила (Приск) и принуждава сина на Орест да се
откаже от трона на Рим. Името на този син е Ромул Августул (управлява Рим от
30.Х.475 до 4.ІХ.476) и в учебниците е известен като последния император на
Западната римска империя. Одоакър е признат като „римски наместник” на
западната империя от източния император Зенон (476-491) и е известен като първия варварин римски
император. Бащите на Ромул и Одоакър, т.е. Орест и Едеко, са хунски висши сановници
и сътрапезници на Атила до 453 г., техните синове последователно стават римски
императори...
Какво излиза? Това сведение включва 5 лангобардски вожда, от които за Лет знаем, че е управлявал 40 г...Колкото и да са управлявали останалите, абективността изисква събитието по нападението на българите над първия лангобардски вожд Агелмунд да бъде датирано в края на ІV в. от н.е.
Мавро Орбини през 1601
г. твърди, че е запознат с готската хроника на Касиодор, която днес липсва. „Марк Аврелий Касиодор пише, че българите се
сражавали с ромеите още по времето, когато владетел на тази империя бил
Теодосий І (ум. през януари 395 г. -
бел.ред.); след много битки българите
били победени около 390 г. и Италия си възвърнала Сирмиум.” (Мавро Орбини.
Царството на славяните 1601. С., 1983, с.51-52).
Думата
"хини(ли)" в урартския език има две значения: едното е "син", в смисъл
урартския цар около 780 г. пр.н.е. Аргишти І е син (= хини-ли) на
Менуа,предишния цар. Но самият Аргишти създава на левият бряг на река
Аракс крепостта "Аргиштихинили". Тeзи "хини-ли", които живеят в тази
огромна крепост-град, какви са му на Аргишти?
Явно не са му всичките деца, независимо, че И.М.Дяконов на едно място допуска такава версия...
Към 643 г. или 639 г. пр.н.е. урартския цар Сардури ІІІ, предвид на военната си слабост, доброволно признава върховенството на Асирия и се именува "син" на асирийският цар. Тоест, видно е, че думата "син" (хини-ли) в урартурският език, освен семейно значение, е имала и значение близко до "поданик", макар това да се е разбирало повече в преносен, отколкото в реален смисъл на зависимост. Все пак, Сардури ІІІ, след като се именува "син" на царя на Асирия, демонстрира външно-политическа зависимост. Живеещите в града на Аргишти І, т.е. в Аргиштихинили, са в същата зависимост (хини-ли) към създателя на града.
С други думи, кимерийците, които към VІ в. пр.н.е. са приети в поселища на пост-урартците (бундур), между които и гр. Занави („Мокцевай Картлисай”), са наречени "хини-ли" от самите бундурк, което буквално значи "осиновени", а преносно "поданици" (?).
Явно не са му всичките деца, независимо, че И.М.Дяконов на едно място допуска такава версия...
Към 643 г. или 639 г. пр.н.е. урартския цар Сардури ІІІ, предвид на военната си слабост, доброволно признава върховенството на Асирия и се именува "син" на асирийският цар. Тоест, видно е, че думата "син" (хини-ли) в урартурският език, освен семейно значение, е имала и значение близко до "поданик", макар това да се е разбирало повече в преносен, отколкото в реален смисъл на зависимост. Все пак, Сардури ІІІ, след като се именува "син" на царя на Асирия, демонстрира външно-политическа зависимост. Живеещите в града на Аргишти І, т.е. в Аргиштихинили, са в същата зависимост (хини-ли) към създателя на града.
С други думи, кимерийците, които към VІ в. пр.н.е. са приети в поселища на пост-урартците (бундур), между които и гр. Занави („Мокцевай Картлисай”), са наречени "хини-ли" от самите бундурк, което буквално значи "осиновени", а преносно "поданици" (?).
Или с други думи, излиза, че произходът на името хони, хуни трябва да се търси в кимерийската история...
Много малко знаем за древната кимерийска история, независимо, че през VІ в. Прокопий Кесарийски дава сведение, че утигурите-българи произхождат от кимерийците.
„Зад сагините живеят много хунски народи. Простиращата се оттук страна
се нарича Евлисия (очевидно Прокопий ползва сведения от „Анонимният
Перипъл на Евксинския Понт”, където тази страна от сагините до Дон и
Азовско море, е изписана всъщност „Евдоусия”-бел.ред.); крайбрежната й
част, както и вътрешността е заселена от варвари чак до така нареченото
„Меотийско блато” (Азовско море – бел.ред.) и до река Танаис (Дон –
бел.ред.), която се влива в „блатото”. От своя страна то се влива в
Евксинския Понт (Черно море – бел.ред.). Народите, които живеят там в древността са се именували кимерийци, а сега се наричат утигури.(кн.ІV.4, Войната с готите)”.
„В древността огромен брой хуни, които тогава наричали кимерийци,
живеели по тези местности, за които стана дума, и един цар стоял
начело на тях. После над тях властвал цар, който имал двама сина, от
които единият се казвал Утигур, а другият – Кутригур. Когато баща им
починал, двамата си поделили властта и нарекли поданиците си по свое
име. И по мое време едните се наричаха още утигури, а другите –
кутригури...(пак там, кн.ІV.5)”.
Кимерийците
за първи път са посочени в клинописните източници по време на
царуването на Саргон II (719-705 г. пр. н.е.). След това те са действали
в ограничена зона на юг от Кавказ, в рамките на северните граници на
Урарту [9]. От началото на 670-те са
известни на границите на Асирия едновременно и на изток (в Иран), и на
север (Урарту), и на запад (най-вече в района на Киликия / Хилакку). Но
те никъде не са обитавали толкова продължително, колкото на западните
граници на Асирия. Четири десетилетия кимерийците са тревожили Асирия и
нейните съседи в региона. Съюзници на кимерийците в анти-асирийските
атаки тук са били мушките, фригийците и владетелите на Табала и Киликия.
В 679/8 г. пр.н.е. кимерийците са победени в Хубишне, област в Киликия:
завладяването на района на Киликия било част от военните действия на
Асархадон по западната граница на асирийската държава [10]. Около 675
г., кимерийците в съюз с фригийците и бившия владетел на Мелида (област
източно от Табала в Кападокия, в района на съвременна Малатия) Мугаллу
застрашили Мелида, която очевидно наскоро минала под контрола на Асирия
[11]. Около 670 г. пр.н.е. кимерийците съвместно с урартите заплашват
господството на асирийците в Шубра, западно от езерото Ван [12]. След
това кимерийците се преместват в Мала Азия. В продължение на десет
години Асирия получава почивка, въпреки че все още се интересува от
кимерийците. Тяхната атака над Лидия, предизвиква най-малко две
посолства в 667 и 666/5 години на Гиг до Ашшурабанапалу и признаване от
Лидия на васална зависимост от Асирия в замяна за помощ [13]. В какво се
е изразявала помощта на Асирия е неизвестно, но между 665 и 660 години в
асирийските анали са записани победа на Гиг над кимерийците [14].
Отхвърлени от Лидия, кимерийците отново застрашават Асирия и очевидно
дори превземат част от владенията й, което следва от писмо на един
астролог Аккуллану до асирийския цар в 657 г. Това писмо описва една
уникална ситуация за Асирия, когато (по мнението на астролога)
кимерийците са признати за Велика сила (kissutu), макар и временно.
Такова признание означава, че кимерийците са завладяли територии, които
Асирия считала за собствени [15]. Според С. Парполи, както отбелязва
А.И. Иванчик, това може да се отнася за част от Сирия или провинция Куе
[16]. Но не е изключено, това да е била вече подложената на кимерийско
нападение област Мелида в Кападокия. Точно Кападокия е нарича по-късно
от арменците – Gamirk [17]. Във всеки случай, тъй като кимерийският цар
притежава, според писмото на астролога, титлата “sar kissati” ("цар на
вселената"), е неизбежно заключението, че му е принадлежала една
определена част от асирийските владения. Очевидно, тези земи Асирия така
и не си е върнала. Понякога за пораженията на Асирия може да се
разбере, когато тя съобщава в аналите си за военен реванш. В този
случай, не са налични съобщения за него. Напротив, в последните две
издания на аналите IT и H, съставени съответно в 640 и 639 години, се
съобщава, че кимерийският цар Дугдамми, който се намирал в трудно
положение " назад ... се върна в страната си " или " армията си и лагера
си, той оттеглил в града Харцалас" (местоположение на този град не е
известно)[18]. В този случай, както изглежда, именно от тази територия
кимерийците отново нахлуват в Лидия през 644 г. пр. н. е., за да си
отмъстят - убиват Гиг и опустошават Лидия[19]. През 641 г. пр. н.е. ново
стълкновение между кимерийците и Асирия завършило със смъртта на
кимерийския цар Дугдамми [20]. След смъртта му, нападенията на
кимерийците по асирийската граница продължили още известно време, но без
да са имали успехи. За изчезване на кимерийците съобщава само античната
традиция (Херодот, I.16) [21].
Най-старият рунически български знак на печат от Урарту, които са се самонаричали бояни
9 в. пр.н.е. Това е на урартски печат
Този коментар бе премахнат от администратор на блога.
ОтговорИзтриванеПървоначалните атаки над Урарту от страна на кимерийците са през 714 г. пр.н.е., а превземането на Лидия от кимерийците е 644 г. Общо взето писмените асирийски клинописи дават сведения за един период около 100 г. на кимерийска хегемония в Мала Азия, преди завладяването на Асирия от Вавилон, Мидия и уман-манда, топос под който се крият кимерийци, според доста учени.
ИзтриванеПървоначалните атаки над Урарту от страна на кимерийците са през 714 г. пр.н.е., а превземането на Лидия от кимерийците е 644 г. Общо взето писмените асирийски клинописи дават сведения за един период около 100 г. на кимерийска хегемония в Мала Азия, преди завладяването на Асирия от Вавилон, Мидия и уман-манда, топос под който се крият кимерийци, според доста учени.
Изтриване