През
1959 г. в Мадрид бе открит ръкопис от ХІІ в. на андалузкия историк ал-Гарнати,
в който ал – Гарнати твърди, че при посещението си през ХІІ в. във Волжка
България, е чел някаква българска историческа книга и упоменава, че нейното
заглавие е „История на България” (Абу Хамид ал-Гарнати. „Ал-Му`риб ан ба`д аджаиб ал-магриб“: „Това прочетох в История на Булгар,
преписана от български кадия, който е бил един от учениците на Абу-л-Масали Джууейни...”).
Абу-л-Масали ал-Джууейни (ум. 1085 г.) е имам на два
свещени града, Мека и Медина. При него, освен Якуб ибн Нугман, се е учил и
енциклопедиста ал-Газали (1058 - 1111).
В краят на ХХ в. бе открит в Русия стар ръкописен свод в
семеен архив и издаден. Сводът е от средновековни комплации на волжките българи,
последно преписвани през ХVІІ в. и носи името на сеид Джагфар, който е поръчал
преписа тогава. В „Джагфар тарихы” се разкриха още сведения от днес изгубената
книга от ХІ в. „История на България”, за която пише ал-Гарнати.
Този
„български кадия”, който е преписвал
през ХІІ в. „Булгар тарих“ („История на България“) е Якуб, син на
Нугман.
„Якуб,
син на Нугман, пише, че Барадж отначало живеел в планината Каф, а след това,
когато алпите закрили със стена земята от слънцето, отлетял в пустинята
Куман...” (Бахши Иман, Джагфар тарихи., С., 2005, с. 16).
Усещането
ни, че трябва да търсим кимерийски древности във волжко-българските легенди, се
засилва от сведението: „Камирците са клон на синдийците. Те се нарекли така,
защото вярвали в легендата, че Всевишния направил тяхната прамайка Камир-Аби от
тесто” (пак там, с. 17).
Невероятно,
тази „Камир-Аби” дословно повтаря името на хуритското божество Кумарби. Точно
Кумарби в хуритския мит, за да запази божествеността си срещу своя син Тешуб,
който трябвало да го онаследи, „ражда” Уликуми, отроче-скала, което скрива
слънцето.
Излиза,
че при волжките българи се е запазила легенда, че кимерийците са клон на
синдийците (синдо-меотите около Азовско море, упоменати като „синд” и от
Херодот) и че името „камирци” води произхода си от хуритското божество Кумарби
(?).
Ето
и най-древната легенда за произхода на българите при волжките българи:
„Началото на нашите начала е в племената синд и имен” (пак там, с. 14).
И
така, излиза, че според волжко-българските легенди, синд, т.е. синдо-меотите
стават кимерийци, понеже по някакъв начин мита за Барадж от Кавказ мигрира в „Куман“ (Комаген), т.е. на юг от Кавказ в
Задкавказието и Мала Азия. В областта на хурито-урартската култура, която е
видна с тотема „Камир-Аби” (Кумарби).
Волжко-българската
памет е оставила и легендарна генеалогия: „Главните
си родове българите наричат: ердим, бакил или бояндур, себер, агачир, харка,
утиг, кимер” (пак там, с. 19).
Четенето
по древност започва отзад напред. Кимер, т.е. кимерийците, са първи.
Утиг,
т.е. утигурите, са ни известни и от Прокопий от VІ в., който съобщава, че утиг
произхождат от кимерийците.
„Агачир”
е тюркската дума на „горци”. „Геруа“
са упоменати на север от Кавказ през ІІ в. от н.е. от Птолемей и Арменската география от VІІ в. от
н.е.
„Гар,
гур” става общо, допълнително име, на много хунски племена: утигури, кутригури,
оногури, ултинзури...Има го дори и при „бал/гар”.
„Себер” са савирите, включили се към
българската история в средата на V в. при Ирник. Както виждате няма „хазари”.
Всъщност, както посочва ал-Масуди, хазарите произхождат от савирите.
„Бакил/басил
и бояндур” са отъждествени, но името басил и българина Бунд, е разграничено при
Мовсес Хоренаци. Освен това в грузинското съчинение от V в. „Мокцевай
Картлисай” се говори за хони (= кимерийци) и бундурк (= урарти) в един период
ок. ІV в. пр.н.е., по времето
на Ал. Македонски, в северна Армения и южна Грузия, когато
явно кимерийци и урарти имат обща история, след края на урартската и кимерийската
държави към VІ в. пр.н.е.
„Ердим”
определено можем да кажем, че е от периода на контакти на българите с тюрки,
довел и до приемането сред волжките българи на тюркския език след ІХ в.
Не сме забравили „харка”, често
свързвано от изследователите с арменците. Но в тази генеалогия, името „харка” е
почти до „утиг“ и „кимер“, т.е. можем да предположим, че е
свързано някак с древната история на кимерийците. "Армията си и лагера си, той оттеглил в
града Харцалас", пише в последните
две издания на асирийските аналите
IT и H, съставени съответно в 640 и 639 г.г., където се съобщава какво е предприел кимерийският цар Дугдами,
който се намирал в трудно положение…
". Според И.Н.Медведска „местоположение
на този град не е известно.” Медведска се позовава
на книгата на Иванчик А. И.
Киммерийцы. Древневосточные цивилизации и степные кочевники в VIII—VII веках до
н.э. М., 1996., чието първо издание е: Les Cimmriens au Proche-Orient // Orbis
Biblicus et Orientalis. CXXVII. Fribourg, 1993.
Следователно,
Иванчик и Медведска не
знаят
къде би могъл да е този
кимерийски град Харцалас.
Ако се обърнем обаче към късно-античните летописи, виждаме, че в
персийско-византийския мирен договор от 562 г. , преразказан дословно от
Менандър, присъства един непознат на учените термин за проход в Кавказ, който
не е Дербент и учените предполагат, че е Дарялския проход над Грузия. Никой
обаче друг византийски летописец не е упоменал този проход като „Хоруцон“.
Следователно
можем да предположим, че това е персийско название, което явно има много
по-древна история и е заето в персийския език от асирийския, където четем за
град Харцалас. „Ще покажем какво е съдържал договора за мир. Решено било като
първа точка: персите да не позволяват нито на хуните, нито на аланите, нито на
други варвари да достигат до римските владения, като преминават през прохода,
наречен Хоруцон, и през Каспийските врата... (Дербенд – бел.ред.)”. (Менандр
Византиец., отрывок 11; в: Византийские историки. Санкт Петербург, 1860).
И
така, очевидно кимерийският древен град Харцалас се е намирал на юг от
Дарялския проход и е дал и името „Хоруцон“ на прохода в Кавказ...
В
завършек, нека отбележим, че и в нашата българска възрожденска традиция има
легенди, че българите произхождат от кимерийците. Г.С.Раковски и Зографската
история, отбелязват на видно място това.
Г.С.Раковски. Българска старина., Букурещ, 1865, с. 200
Зографската история
Плоско..
ОтговорИзтриванехотелось почитать бы это на русском или английском!
ОтговорИзтриванеdo you have english or russian version of this article please?
Волжска България е под Руско робство от десети век до сега, книгите са от 12-ти век и никой не може да твърди, че са автентични, т.е. не може да им се вярва всичко. Това, че българите произхождат от кимерийците е написано и от Свети Паисий Хилендарски, което вече е сериозен исторически източник, защото Паисий е светец и няма право да пише глупости!
ОтговорИзтриванеГанчо Ценов през 1937 г. пише за това!! Траките са Българи!! Това е един народ който през хилядолетията са го наричали с различни имена!!! Мирмидони, Кимерийци, Траки, Илирийци, Беси, Хуни, Мизи, Готи, Гети, Скити всички те са един народ, който по-късно, сбед 6 век е наричан СЛАВЯНИ!! Чети ,,Кувратова България и покръстването на Българите"!! Българите са били Християни още през 3-ти век!! При цар Борис | не е имало покръстване, а Вселенски Събор!!!
ИзтриванеТюрките не са били в началото и много на почит в османската империя а арабите. И защо сме ги нападнали през 716та и защо са ни поробвали по късно като сме били преди това близки?
ИзтриванеИ относно коментара на Мария Стамбулова Историята на Отец Паисий е озаглавена ИСТОРИЯ СЛАВНОБЪЛГАРСКА загледайте се в оригиналното заглавие буквата Я е добавена отгоре допълнително дори е спорно дали е Я или украса на заглавието. Там той пише, че българите са готи и конен народ ако не сте я чели. А руското робство е пълна глупост. Виште кой е основал Киев и националността Рус. От рода Дуло е и е брат на Кубрат. Унгария също.
ИзтриванеИ относно коментара на Мария Стамбулова Историята на Отец Паисий е озаглавена ИСТОРИЯ СЛАВНОБЪЛГАРСКА загледайте се в оригиналното заглавие буквата Я е добавена отгоре допълнително дори е спорно дали е Я или украса на заглавието. Там той пише, че българите са готи и конен народ ако не сте я чели. А руското робство е пълна глупост. Виште кой е основал Киев и националността Рус. От рода Дуло е и е брат на Кубрат. Унгария също.
ИзтриванеТюрките не са били в началото и много на почит в османската империя а арабите. И защо сме ги нападнали през 716та и защо са ни поробвали по късно като сме били преди това близки?
ИзтриванеИзключително нелепо звучи, че българите сме взели каквото и да е от дивото монголоидно племе на тюрките камо ли език. Не стига, че са от друга раса и вяра а в древноста подобни съглашения изглеждат странни. Хората тогава не са разсъждавали както сега и много не са уважавали бежанците особено цели народи от други раси. А и да не говорим колко по изостанали културно са били и в по ранен и в по късен период. Ние сме си имали наша писменост и език и по голям народ сме били. Все едно сега да прехванем цигански думи и влияние в езика и културата си. А и не се ли разбра, че търсенето на грътски и тюркски аналози и разчитане на български надписи с техни букви и думи не се получава?
ОтговорИзтриване