През XVIII в. един французин Жозеф Дьогин (1721-1800) изказва
мнението, че европейските хуни са родствени със средно-азиатските хсионг-ну, за
които пишат китайските извори до I
в.от н.е.
Историкът Едуард Гибън (1737-1794) в т. 2 от седемтомното си изследване „Залез и упадък на Римската
империя” повтаря безкритично тази версия и тя се налага в историческите среди.
стр. 115
През 1900 г. хипотезата е повторена
и от руският учен К. А. Иностранцев (1876-1941) в статията му „Хун-ну и Гунны (библиографический обзор
теорий о происхождении народа Хун-ну китайских летописей, о происхождении
европейских гуннов и о взаимных отношениях этих двух народов)”, отпечатана в „Живая
старина, Х (1900), стр. 353—386 и 525—564”.
Няколко години по-късно
българският учен В. Златарски (1866-1935) възприема тази версия за произхода на
хуно-българите:
„Идентичността на
китайските хун-ну с европейските хуни напоследък се приема от всички почти
ориенталисти за несъмнена. Обаче по въпроса за етническия произход на хун-ну и
хуните засега съществуват четири теории: монголска, турска (или тюркска),
финска и славянска, от които, докато последната е съвсем изоставена като
несъстоятелна, първите три по доказателствата и изводите на своите
представители все още стоят на становището си. Но и при все това повечето
изследователи-ориенталисти усвояват турската теория и градят своите изводи не
толкова върху отделни факти, върху тълкуване на собствени имена, колкото върху
общи съображения досежно историческия вървеж на събитията и групировката на
племената. Затова тая теория е най-вече разпространена и може да се каже, че тя
си е спечелила вече общо признание в историческата наука. За същността и
значението, както и за доказателствата на всяка от споменатите теории вж. К. А.
Иностранцев, Хун-ну и Гунны, Живая старина, Х (1900), стр. 353—386 и 525—564 и
посочената там литература.”
Трябва да посочим, че в нашата
класическа възрожденска литература от XIX в.
въпросът за идентичността мужду хуни и българи е поставян от Гаврил Кръстевич и от Г.С.Раковски, но и двамата отхвърлят
хипотезата на Дьогин, че произходът на хуно-българите е от Ордос и Жълтата река
на север от Китай.
Раковски (1821-1867) е първият български историк,
който ясно засвидетелства, че произхода на българите е индо-европейски.
Успоредно с това, Раковски включва Атила сред българските царе, което е видно
негово писмо от 1857 г.: "Нашите българи въобще не търсят и не обичат
народното просвещение. Те са люде недвижими, те не знаят какво ще рече любов
народна и просвещение народно. Те отдавна в несвяст са забравили своите златни
векове от времето на храбрия Атила, Кардам, Боян, великия Владимир, славния
Първи Асен и прочие"( Д-р Боби Петров. Биография на Георги Стойковъ
Раковски, С. 1910).
„Първото съчинение от новите
времена, в което Атила заема главно място, е „История Блъгарска“ от Гаврил
Кръстевич, излязла в Цариград през 1869 г.“ (Йордан Вълчев„Календар и хронология“, С., 1994, с. 61).
Кръстевич (1813-1898) завършва Сорбоната в Париж през
1843 г., а преди това е бил съученик в Карлово и в Цариград на Г.С.Раковски.
Според Гаврил Кръстевич хунската
история е българска: „Уннска, т.е.
Блъгарска Iсторiя“, пише той в предговора (с. ХІХ).
Кръстевич отхвърля, че произхода
на хуно-българите е от Китай: „Всеки
разбира колко безмясто и без основание е онова що казват новия писател
французки Дегин и неговите последователи, че уж, според Китайските летописи,
унните живеели отначало във вътрешна Азия на север от Китай под името Хiонгну
(Hiong-nou)“ (гл. І, с. 9).
За съжаление, Златарски към 1918
г., когато публикува своя труд, не следва българската възрожденска традиция,
която възприема хуно-българите различно от западната (Дьогин, Гибън) и руската (Иностранцев), и така вменява един грешен
произход на хуно-българите от тюрките хсионг-ну в Средна Азия.
В Европа едва през 1945 г. отново
е повдигнат въпроса има ли връзка между китайските
хун-ну и европейските хуни. Това става в статиите на историка Ото
Менхен-Хелфен (The Huns and Hsiung-nu. Vol. 22.;
The legend of origine of the Huns. Vol. 22; Byzantion, 1945).
Хелфен оборва хипотезата на
Иностранцев за приемственост между хсионг-ну и европейските хуни, като посочва,
че отсъстват етнографски и антропологични сведения за това. Освен това липсват
и археологични факти за „преселение”.
През 1948 г. Томпсън издава книга
за хуните и подкрепя теорията на Хелфен, че не трябва да се пише за идентичност
между хсионг-ну и европейските хуни.
Днес теорията на Хелфен е
общоприета в строгите научни среди, което налага да се преразгледа и
официозната в България историческа теза за произхода на българите, основаваща
се на В. Златарски.
Определено може да се каже, че
тезата на Златарски за произхода на българите е морално остаряла и не отговаря
на днешния ден на науката.
Няма коментари:
Публикуване на коментар