Стефан
Стамболов (1887 - 1894) е бил бесен на късогледите учени, които обявяват
най-известната в Европа българска книга „Веда Словена”, за фалшификат. Той
предлага на събирачът на българския
фолклор Гологанов да се пресели в София и му обещава пенсия. На тесногръдите
учени отговаря: „Всички европейски
академии се заинтересуваха от родопските песни”.
АТИЛА
ПРИСЪСТВА В ЗАПАДНИТЕ ЕПОСИ И В БЪЛГАРСКИЯ ФОЛКЛОР.
Най-древен
предтеча на готския род на Амалите, според Касиодор и Йордан, е Хумли. Обаче същият Хумли в народна германска памет, ако се вярва на
„Песен за Хльод” в Старшата Еда, е владетел на хуните:
„Хумли,
както се знае, владеел над хуните.
А над гаутите – Гицур,
Ангантюр над готите,
Над даните – Валдар,
А над валамите – Киар
И Алирек Храбри – над народа на англите.”
За
автора на „Видсид”, древноанглийска поема от VІІ век, най великите воини за
всички времена са Александър Македонски, а след него Етла (Атила) и на трето
място Херманарих.
Във „Втора песен за Гудрун” в „Гренландските
речи за Атли” (ХІ век – ХІІІ век)
Гримхилд иска да омъжи дъщеря си Гудрун за Атила и го представя с думите
(строфа 30): „ Аз
съм ти избрала първият измежду всички, навсякъде той е признат...”
В
строфи 25-26 четем, че бащата на Атила се наричал Будли: ”Съкровищата на Будли ще бъдат твои, цялата в злато ще си, ако се омъжиш
за Атли.”
В българският фолклор също се слави Атила.
След
вечеря се разказват героични легенди, според „Веда Словена“. Същото се правило и при Атила, според Приск Панийски, който
присъства на такава вечеря и е бил на една трапеза с Атила през 448 г.
Приск Панийски в бяло, на вечеря при Атила...
Цар
Боян във „Веда Словена“ така хвали
своите велики хунски предтечи:
„Атле ми Диа,
Диа ми Яра.
Фалба ти фала.
На небе, на земе.
На земе, на поле,
На поле, в гората,
На море, на
Дунав”
(с. 490, т. ІІ).
Учените
все още спорят дали това са славянски веди /???/, стари колкото санскритските и
сякаш никой не иска да види, че това не е славянска митология (Атле не е
славянски бог), а български фолклор със силен исторически подтекст.
Естествено,
че нито Атле, нито Диа са
митологични божества. Това са
исторически личности и единият от тях, Атле (Атила), е като „агне кушуту”, спрямо другият, Диа (Дуа, Дуло).
„Атле
ми Диа,
Суру ми агне кушуту”
(с. 493, т. ІІ).
Във „Веда Словена“ се възхваляват основателите на
династията Дуло:
„Стана
ми Бана от трапеза,
На трапеза хору ми играе,
Хору ми
играе, песна пее:
Тебе си, Атле, фали.
Атле ле, Диа ле,
Диа ле, Яра.
Яра ле, Прена.
Седиш ли на небе;
Ясну ти
лику палиту”
(с. 495, т. ІІ).
Явно
така грее (палиту) родовата памет.
Апогей
на трапезната възхвала, е когато епичния герой Боян (Батой - ?) кани ритуално Атле (Атила) на
своята владетелска маса:
„Гозба ти, Атле, госте,
Гозба е ясна бъдница,
Ясна бъдница, ясна мреница
.............................................
Със хору та фале,
Със хору, със песна -
Как та е фалил бабайку ми,
Бабайку ми на Край-земе”.
Баща
му (бабайку му) е бил владетел на Крайна земя. Алюзията към Кубрат е очебийна.
Какво е правил Кубрат? Къде е той?
„Как та е фалил бабайку ми,
Бабайку ми на Край-земе.
Чи си имал Ясна книга.
Фъркнал си на небе-ту,
На небето при тебе.
Та му даде Ясна книга,
Учил си го йоще научил
Да си пее Ясна книга,
Да си те фалба фали”
(с. 496, 497, т. ІІ).
Няма коментари:
Публикуване на коментар