"Има
няколко древни български празници, свързани с древната легенда за Сак и Сок.
Според този мит, злите духове решили да унищожат човешката раса и за тази цел
издигнали висока стена, която отделяла Слънцето от Земята. На Земята се
възцарили студ и мрак, всичко живо загинало.
Тогава
на помощ се притекъл алпът Мардукан - Карга. Заедно със синовете си Сок и Сак
той се отправил към стената, за да я унищожи. Понеже щели да летят близо до
слънцето и то щяло да ги изгори, Мардукан - Карга изпратил синовете си за мед,
който щял да ги предпази от изгарянията.Сок и Сак обаче се уплашили, литнали в
ивицата на нощта и не се върнали при баща си.Без да чака синовете си, Мардукан-
Карга сам счупил стената, но с това той излязъл под парещите лъчи на слънцето.
Неговите горящи пера паднали на земята и се превърнали в черни (врани) коне.
Затова,
че пожертвал себе си, за да могат хората да имат светлина и топлина, бог Тангра
пожалил живота на Мардукан - Карга. Оттогава всяка пролет той се връща при
хората под образа на врана. За измяната на Сак и Сок към баща им, тяхната майка
и покровителката на семейното щастие Чакчак, ги проклела. С времето двамата братя осъзнали вината си и
искали да се извинят на майка си, но не успели да преминат границата между деня
и нощта и завинаги останали в тъмното."
Това
ядро на легендата повтаря хуритския мит за бог Кумарби и създадената от него
скала Уликуми, която скрива слънцето и се опитва да разруши вселенския ред.
Kumarbi l'ancien (Sumer vers 3.200 avant J.C.)
Всъщност, произходът на архетипа на легендата за Сок и
Сак е хуритски, този мит е отюречен (бог Тангра) при волжките българи и това е разбираемо.
В
хуритската митология Кумарби, за да се отърве от своя син-наследник на
божествения трон Тешуб, решава да създаде камъка-скала Уликуми, чието име в превод
е „разрушителят на Куми”. Синът-камък скрива слънцето.
Ние
виждаме във волжко-българската легенда, че е съхранено името на асирийския бог
Мардук, който е аналог на хуритския Кумарби, посредством приписваните му основни епитети като "владетел на боговете" и "баща на боговете". Тоест, няма съмнение, че произхода на
ядрото на волжко-българската легенда е от региона на Анатолия и Месопотамия.
Бог Мардук
Волжките
българи са наследници на българите във Велика България на Кубрат, които не
последват Аспарух към долни Дунав и които от 669 г. до 969 г. са поданици на
Хазарския каганат. По това време волжките българи губят езика си и се
отюречват, нещо видно и от нашата легенда, където на древния бог Мардук му е
прикачен тотем Карга/Гарга, а и спомена за величието му е сведено до редови
алп/дух.
С
други думи, пред нас стои въпросът кой е пренесъл сред волжките българи
древната легенда за Кумарби и скалата скриваща слънцето, оше повече, че името
на „Кумарби“ под формата „Камир Аби“ присъства сред съхранените исторически книги на волжките
българи.
През
1959 г. в Мадрид бе открит ръкопис от ХІІ в. на андалузкия историк ал-Гарнати,
в който ал–Гарнати твърди, че при посещението си през ХІІ в. във Волжка
България, е чел българска историческа книга и упоменава, че нейното заглавие е:
„История на България” (Абу Хамид ал-Гарнати. Ал-Му`риб ан ба`д аджаиб
ал-магриб: „Това прочетох в История на Булгар, преписана от български кадия,
който е бил един от учениците на Абу-л-Масали Джууейни...”).
В
компилативния сборник „Джагфар тарих“, който е съхранил много от древните
волжко-български летописи от ХІІІ в., четем: „Камирците са клон на синдийците. Те се нарекли така, защото вярвали в
легендата, че Всевишния направил тяхната прамайка Камир-Аби от тесто”
(Бахши Иман, Джагфар тарихи., С., 2005, с. 17).
Летописът
свързва „Камир-Аби“ (Кумарби) с кимерийците, които били клон на синдийците.
Ето и най-древната легенда за
произхода на българите при волжките българи: „Началото на нашите начала е в племената синд и имен” (пак там, с.
14).
И
така, излиза, че според волжко-българските легенди, синд, т.е. синдо-меотите,
стават кимерийци. С други думи, произходът на легендата за скалата/стената,
която скрива слънцето, независимо от вторичните тотемни тюркски наслагвания, е
хуритско-анатолийски и посредник за усвояването на тази легенда сред българите,
са кимерийците, т.е. протобългарите.
Кимерийската
история в земите на хурито-урартите след 714 г. пр.н.е., е добре засвидетелствувана от
асирийските клинописи, които описват през първата половина на VІІ в. пр.н.е.,
когато скити на юг от Кавказ няма, кимерийците като военен хегемон на Предна Азия и
Анатолия. Вероятно и основната тамга на българите е заета като протообраз от
урартски печат, т.е. протообраз на IYI,
е всъщност бичата глава, изобразена на урартски печат.
Чета и препрочитам. Интересен е пътят на преданията и приказките. Всеки следващ народ припознава като свои. Вярвам, че звездата на българския род отново ще блесне на небосвода, очистена от противоречия и ежби.
ОтговорИзтриванеДревните предания откриха за всички нас Троя отново . Не знам защо ,но това предание ми звучи като онова за Икар и баща му Дедал. Но като се има в предвид ,че Хан Кубрат е учил управление на държава заедно с Иларион.....?!? Въпроси за отминалите дни .
ОтговорИзтриванеНяма прабългари грешно се превежда. Казвали са СТАРИТЕ Българи преди да се появи името българи са имали различни имена:Но вички са с произход ТРАКИ. Волжка България е много много назад във вековете.
ОтговорИзтриванеНе е много назад Волжка България, като се има предвид, че Дунавска България и Волжка България произхождат от "Стара Велика България" на кан Кубрат. Траките също стават българи след 680 г.
Изтриване