На картата, която давам, се вижда южно-черноморският град Хераклея (Heraclea Pontica), който се намира във Витиния (Bithynium).
   
 В този град е съществувала стара местна историческа школа, следи от 
която са били съхранени в поемата „Аргонавтика” на  Аполоний Родоски 
(ІІІ в. пр.н.е.) и във съчинението от ІІ в. на Ариан „Витиниака”. Точно 
последният е дал сведението за нимфата Траке, която 
била „майка на Трер” (епонима на тракийският народ „трери”). Откъсът е 
съхранен при Стефан Византийски: „Трери, народ. От Триер, син на 
Омбриарей и Траке, както казва Ариан във „Витиниака” (Steph. Byz., 
FGrHist 156 F 27).
Древната хераклейска историческа школа е проучена от Stanley Mayer Burstein (Outpost of Hellenism: the emergence of Heraclea on the Black Sea, University of California Pr., 1976, p.p. 1 -14), който обръща внимание (на с. 6-11), че там има данни за събития преди Троянската война, според които местен народ били кимерийците, които именно траките-трери изгонили от Витиния.
Времето на това събитие е преди Троянската война.
   
 Древните хераклейски логографи са съхранили спомена, че Кимерий имал 
син Мариандин и той дал името си на мариандините. Царят на мариандините 
Приол бил син на Татий, внук на Мариандин и правнук на Кимерий.
   
 Ако вземем предвид, че според „Аргонавтика” на Аполоний Родоски, Приол е
 бил съвременник на аргонавтите, става ясно, че „преименуването” на 
древните кимерийци на мариандини, е станало поне две поколения преди 
похода на аргонавтите, в който участва и Орфей, т.е. преди Троянската 
война, тъй като този поход се датира преди тази война...
Дали тази генеалогия на Кимерий е „книжна”?
   
 Ако вземем предвид, че кимерийското нахлуване в Сарди и убийството на 
лидийския цар Гиг, е добре датирано, на основата на асирийските 
клинописи, и е през 644 г., то очевидно и атаката на същите кимерийци 
над йонийските градове, е поне няколко десетки години по-късно. Тогава
 възниква въпросът откъде са сведенията на Омир в „Одисея” за 
кимерийците, които той обозначава като „народ”, след като произведението
 му е доста преди 644 г. пр.н.е.?
   
 В науката е възприето, че първата среща на гърци-йонийци с кимерийци, е
 именно след 644 г., но очевидно Омир има някакви, макар и смутни, 
сведения за тях, от по-рано.
 
    При Страбон пък от 1 в., има отъждествяване на траките-трери с 
кимерийците, но ако се проследят внимателно данните, съхранени от 
древната хераклейска историческа традиция, става ясно, че 
отъждествяването от Страбон на трерите с кимерийците, е изкуствено.
   
 При Евстатий е съхранен откъс от „Витиниака” на Ариан, а както казахме 
Ариан ползва данни от хераклейската стара традиция. В този откъс 
(Eustath. FGrHist 156 F 76) е казано, че кимерийците имали „обичай да 
ядат трева” и те загинали от някаква отровна трева „аконит”. 
Същевременно, именно на нимфата Траке, са приписвани чародейства. Ако 
употребата на трева, при кимерийците, се свърже с Омуртаговият договор 
за мир, става ясно, че ролята на тревата при сключване на мир, е отколешна и се среща още при нашите предци кимерийците.
   
 Образът на „тревата-отровителка”, при която били загинали кимерийците, 
според Ариан, е очевидно отзвук от нападението на траките над 
кимерийците и сключването на примирие. Кимерийците обаче не изчезнали, а
 те при Титий станали още „по-многобройни и придобили голямо 
благоденствие”. Това сведение е съхранено при хераклейския историк 
Домиций Калистрат (в схолите към Аполоний Родоски, FGrHist 430 F 1=433 F
 2): „Местният герой Титий, за когото едни разказват, че е син на Зевс, а
 други – най-големият от децата на Мариандин, син на Кимерий, при когото
 народа стана по-многоброен и придоби голямо благоденствие.”
   
 Този патроним Кимерий, не може да бъде сбъркан с етнонимът „кимериец”, 
защото схолите към Аполоний Родоски са съхранили името му още два пъти: 
„а други казват, че мариандините носят името си от Мариандин, син на 
Кимерий” и още „Казват, че Мариандин е син на Финей, Фрикс или Кимерий”.
    Така става ясно, че народа мариандини е същият, известен по-късно като кимерийци.
   
 Групирането на сведенията дава следната картина: кимерийците са 
заселват в далечното минало преди Троянската война във Витиния, където 
тракийците, които идват по-късно, ги изселват. Така трерите, чиято майка
 Траке дава името на тракийците, се заселват точно на кимерийски и 
мариандински поселища, което е дало основание на Страбон да смята през 1
 в., че трерите са кимерийци.
      
 Асколд Иванчик обръща внимание, че „разказът за борбата на тракийци с 
кимерийци за Витиния е възможно да бъде съпоставен с борбата на мизийци и
 мириандини, в която последните претърпели поражение, а техният цар 
Приол бил убит” (Apoll. Rhod. 2, 780).С други думи, проучването на миналото на нашите предци кимерийците показва , че те са народ не само по-древен от траките, но и известен с патронима си Кимерий още преди Троянската война. При това кимерийците не забравят древните си поселища и през 7 в. пр.н.е. се връщат във Витиния и превземат тези територии от лидийци и йонийци.
Нашите учени все още оставят без внимание въпросът, че именно кимерийците са предци на хуните (Прокопий Кесарийски) Г.С.Раковски, на основата на летопис от Атон, твърди, че българите произхождат от „гимери и кимери”. Това е написано и в началото на Зографската българска история от ок. 1860 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар