tag:blogger.com,1999:blog-3865842309392238716.post8172395421773283482..comments2023-09-15T01:25:34.110-07:00Comments on bg.history: Български разказ от Х в. за цар Симеон Велики.bghistoryhttp://www.blogger.com/profile/14097505196276097001noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3865842309392238716.post-84106583568065515582016-03-19T16:57:06.926-07:002016-03-19T16:57:06.926-07:00Глупости на търкалета, Борис ни натрапва по някакв...Глупости на търкалета, Борис ни натрапва по някаква политическа причина византийското християнство. Българите сме били християни изповядващи истинското Христово учение, което е било прекалено опасно и за римската и за византийската църква. Борис ни е натрапил византийското , православното християнство, а Българското християнство по късно се появява като Богомилството.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00758058803263631743noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3865842309392238716.post-1788078715386229592015-09-23T00:36:29.337-07:002015-09-23T00:36:29.337-07:00По времето на Симеон Велики (893-927) България пре...По времето на Симеон Велики (893-927) България преживява „златен век“ и „ренесанс“ на културата. Самият Симеон се занимава лично с филологически, философски, ораторски и метеорологични проучвания.За библиотеката от „божествени и многоценни книги“ на Преславската книжовна школа научаваме и чрез кремонския епископ от Х в. Луитпранд, който пише за цар Симеон: „За този Симеон казвали, че бил „емиаргос“, т.е. полугрък, понеже още като малък бил изучил във Византия ораторското изкуство на Демостен и силогизмите на Аристотел“ (ЛИБИ, 1960, с. 323).<br /><br />promacedonia.org/libi/2/gal/2_318.html<br /> <br /><br />При разбора какво е имал предвид Йоан Екзарх, като е нарекъл цар Симеон „нов Птолемей“ се натъкнах на факта, че учените дават грешни предположения: „Сравнението е или с Птолемей I Сотер (337-283 пр.н.е.), основателя на Александрийската библиотека, или с Птолемей II Филаделф (285-246 пр.н.е.), при когото се извършва преводът на Стария завет от еврейски на гръцки език — т.нар. Септуагинта. В контекста на Похвалата е по-вероятно авторът да има предвид Птолемей Сотер.“<br /><br />www.promacedonia.org/zv/zv1_5.html<br /> <br /><br />Нищо подобно, тук Йоан Екзарх има предвид най-големият и известен, както на изток, така и на запад, учен от късната античност и Средновековието – астролога и географа от ІІ в. Птолемей.bghistoryhttps://www.blogger.com/profile/14097505196276097001noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3865842309392238716.post-34479214289840427052015-09-18T09:36:05.812-07:002015-09-18T09:36:05.812-07:00http://bghistory-letopisec.blogspot.bg/2015/09/blo...http://bghistory-letopisec.blogspot.bg/2015/09/blog-post_18.htmlAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/03183482167312070327noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3865842309392238716.post-67939465792038332842015-09-18T07:09:45.172-07:002015-09-18T07:09:45.172-07:00Е, това е малко прекалено, като имаме предвид, че ...Е, това е малко прекалено, като имаме предвид, че по това време библиотеките на Константинопол, Дамаск, Кордоба и Багдад определено са били много богати. <br /><br />Преслав функционира като столица горе-долу от 893 до 971 г., тоест общо 78 години. По размер е нещо като значителен замък. Дамаск е столица на Омаядите от 661 до 750 г., тоест 89 години - и е много по-стар и най-вече по-голям град от Преслав, център на оръжейно производство, пък и в единадесети век пак става столица на местна сирийска династия. За сравнение, Преслав се появява още само веднъж в историята като крепост и резиденция в края на дванадесети век. <br /><br />Багдад е абасидска столица от 750 до 1258, тоест общо 508 години. В единадесети век, когато Преслав вече е доста западнал, Багдад има около един милион жители, стотици джамии, стотици малки училища с частни учители, огромния "Дом на книгите", основан още от Харун ер-Рашид и генерира грамадна по размер литература, вдъхновявана не само от арабски и византийски, но и от персийски и индийски източици. Нелепо е изобщо да сравняваме Преслав с Багдад. Да не говорим за Кордоба с нейното улично осветление и за самия Константинопол, който вероятно може да се сравнява в този период само с Багдад и Чанан (в Китай).<br /><br />Преслав може да бъде сравняван най-вече с Аахен, столицата на Карл Велики, която също е донякъде просветителски център, изящно построена и не много голяма.Manol Glishevhttps://www.blogger.com/profile/03714846515263443718noreply@blogger.com